Zapraszamy do studiowania na IRUJ

Instytut Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego jest miejscem wyjątkowym. Jesteśmy jedynym ośrodkiem w Polsce, w którym można podjąć krytyczne, interdyscyplinarne studia nad religią – religioznawstwo połączone z porównawczymi studiami nad kulturą.

Religioznawstwo jest dyscypliną naukową, która narodziła się w wyniku uniezależnienia badań nad religią od konfesyjnej teologii. Nie jest katechezą ani teologią. Dla religioznawcy religia nie jest wyznaniem wiary, lecz wyzwaniem intelektualnym – fenomenem, który należy zrozumieć i wyjaśnić. Podstawowe pytania, wokół których został zbudowany nasz program studiów, skupiają się na fundamentalnych zagadnieniach nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych: czym jest religia? dlaczego znajdujemy ją we wszystkich kulturach ludzkich? co sprawia, że ludzie wierzą w istnienie istot nadprzyrodzonych? jaką rolę odgrywają wspólnie odprawiane rytuały? jaki wpływ wywierają religie na inne dziedziny życia ludzkiego: społeczeństwo, politykę, kulturę, gospodarkę? jaką rolę odgrywa religia w ewolucji człowieka?

Religia jest jednym z najważniejszych i najbardziej złożonych elementów ludzkiego doświadczenia, badając ją wnikamy w świat ludzkich kultur. W czasie studiów poznajemy różne religie w ich kontekstach kulturowych. Porównujemy mity, rytuały, instytucje m.in. chrześcijaństwa, islamu, buddyzmu, hinduizmu i religii tradycyjnych. Analizujemy teksty i obrazy dążąc do głębokiego zrozumienia ich treści. Mamy możliwość poznawania języków wielkich tradycji religijnych w przeszłości i współczesności. Doskonalimy umiejętność jasnego, logicznego myślenia i prowadzenia racjonalnej dyskusji. Piszemy prace, w których przedstawiamy wyniki własnych poszukiwań. Zastanawiamy się również nad możliwością wyjaśnienia doświadczenia religijnego przy użyciu metod psychologicznych, neurobiologii lub badań kognitywnych. Jednym słowem, kształcimy umiejętność krytycznego myślenia i jasnego argumentowania.

Umiejętności wykształcone podczas studiów religioznawczych są cenione przez pracodawców w Polsce i na świecie. Nasi absolwenci pracują w instytucjach kultury, w reklamie, w bankach, w szkołach, w prasie, telewizji i portalach internetowych. Jesteśmy najstarszym i najbardziej prestiżowym Uniwersytetem w Polsce. Tylko u nas można studiować religioznawstwo i porównawcze studia nad kulturą na wszystkich stopniach studiów od licencjatu po doktorat, pod opieką najbardziej kompetentnych i życzliwych nauczycieli akademickich.

dr hab. Tomasz Sikora

SikoraKontakt

Zakład Fenomenologii Religii, Collegium Broscianum (ul. Grodzka 52), pokój: 13B
tel.: (12) 6631750

Publikacje

Książki

  • Użycie substancji halucynogennych a religia. Perspektywy badawcze na przykładzie zagadnień rytuału i symbolizacji, Kraków 1999.
  • EUOI. Studia z symbolizmu i metaforyzacji katoptrycznej, Kraków 2004.

Teksty w monografiach zbiorowych

  • Z zagadnień symboliki kadzidła w tradycji żydowskiej, w: J. Bomba [red.] Miłość. Studia i szkice w uznaniu dla Janiny Haubenstock, Kraków 1995, s. 91 – 97.
  • Über einige Aspekte der religiösen Symbolbildung, [w:] Biblioteka Ekumenii i Dialogu, t. 6, Kraków 1998, s. 157-161.
  • Semiotyczne aspekty midraszu. Z zagadnień nieprzekładalności literatury kabalistycznej, [w:] Duchowość żydowska w Polsce, (red.) M. Galas , Kraków 2000, s. 61-69.
  • Temporalne i soteriologiczne aspekty symboliki liczby osiem w tradycji żydowskiej, [w:] Tajemnica czasu i religie, I. Trzcińska (red.), Kraków 2005, s. 118-131.
  • Zagadnienie homofonii, [w:] Religia – system – ewolucja, I. Trzcińska (red.), Kraków 2006, s. 121-130.
  • Pojęcie nicości w chasydyźmie – przykład homofonicznej gry językowej, [w:] Światło i słońce. Studia z dziejów chasydyzmu, M. Galas (red.), Kraków 2006, s. 1-13.
  • Wąż – światło – czas. Impresje hermeneutyczne, [w:] Religia - światło – czas, I. Trzcińska (red.), Kraków 2007, s. 1-35.
  • Zamiast wstępu: religioznawstwo I parapsychologia, w: E. de Martino, Świat magiczny. Prolegomena do historii magizmu, przeł. B. Nuzzo, Kraków 2011, s. VII – XI.
  • Zagadnienia kognitywizmu religioznawczego, w: S. Atran, Ewolucyjny krajobraz religii, przeł. M. Kolan, Kraków 2013, s. IX - XXIV.
  • Louis Dumont – między hierarchią i egalitaryzmem, [w:] L. Dumont, Homo hierarchicus. System kastowy i jego implikacje, przeł. A. Lebeuf, Kraków 2009, s. IX – XXIV.

Artykuły

  • Midrash and semiotics – some considerations on the case of R. Natan Nata Spira of Cracow, "Studia Judaica" 2/4 (1999), s. 197-202.
  • Nihilologia rediviva, [w:] Wokół nihilizmu, G. Sowinski (red.), Kraków 2001, s. 1-20.
  • Religia – podmiot – komunikacja, „Nomos. Kwartalnik Religioznawczy" 34/36 (2001), s. 270-277 (także w: Definicja religii. Studia i szkice, M. Karas (red.), Kraków 2002, s. 159-166).
  • Mitologem Tezcatlipoka-Quetzalcoatl – próba interpretacji, w: "Studia Religiologica", 35 (2002), s. 69-90.
  • Symbolika barw w mistyce żydowskiej – prolegomena, „Studia Judaica" 22 (2003), s. 47-77.
  • Inicjacja Bwiti, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa" 3-4 (2003), s. 146-148.
  • Apokalipsa 21: 1; 10:6 – próba egzegezy, "The Peculiarity of Man" 9 (2004), s. 73-84.
  • Z zagadnień symbolicznej waloryzacji prostytucji w Biblii hebrajskiej. Próba ujęcia interdyscyplinarnego, w: "Ex Nihilo", 1 (3)/2010, s. 11 – 25.
  • Cara'at – problem interpretacji, w:"Studia Judaica" XII, 1 – 2 (23 – 24) 2009, s. 1 – 22.
  • Wstręt i śmierć socjogenna w Biblii hebrajskiej – prolegomena, w: "Studia Judaica XIV", 2 (28) 2011, s. 229 – 252.

Recenzje

  • Gershom Scholem, Mistycyzm żydowski, Warszawa 1997, „Nomos. Kwartalnik Religioznawczy" 17 (1997), s. 120-125.
  • Joseph Dan, The 'Unique Cherub' Circle. A School of Mystics and Esoterics in Medieval Germany. Texts and Studies in Medieval and Early Modern Judaism 15, Tübingen 1999,"Studia Judaica" 2/4 (1999), s. 281-288 [po niemiecku: "Judaica. Studien und Beiträge zum Verstehen des Judentums", 56/1 (2000), s. 50-53].
  • Peter Schäfer, Shaul Shaked (hrsg), Magische Texte aus der Kairoer Geniza, Band III, Texte und Studien zum Antiken Judentum 72, Tűbingen 1999, "Studia Judaica" 2/6 (2000), s. 304-305 [po niemiecku: "Judaica. Studien und Beiträge zum Verstehen des Judentums" 57/1 (2001), s. 171-173.
  • Rachel Elior (ed.), The Sabbatian Movement and Its Aftermath: Messianism, Sabbatianism and Frankism, Vol. I-II, 594 p. (Hebrew Section), 122 p. (English Section), Jerusalem Studies in Jewish Thought, XVII/2001, [w:] Scripta Judaica Cracoviensia, Kraków 2002, vol. I, s. 133-135.
  • Peter A. Hayman, Sefer Yeşira. Edition, Translation and Text-Critical Commentary, Texts and Studies in Ancient Judaism 104, Tűbingen 2004, "Studia Judaica. Studien und Beiträge zum Verstehen des Judentums" 61/2 (2005), s. 171-172.
  • Andrzej Wierciński, „Studia Judaica" 7 (2004), s. 167-169.
  • Peter Schäfer, The Origins of Jewish Mysticism, w: The Polish Journal of Biblical Research 10, 1 – 2 (19 – 20) 2011, s. 171 – 174.

Przekłady

  • Oskar Goldberg, Ludy. Bogowie. Światy, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa", 4 (1999), s. 60-65 (wstęp, przekład, komentarz).
  • Rachel Elior, 'Słowa Pańskie' Jakuba Franka: mistyczna automitografia – nihilizm religijny i wizja wolności mesjańskiej jako urzeczywistnienie mitu i metafory, [w:] Duchowość żydowska w Polsce, M. Galas (red.), Kraków 2000, s. 229-236 (przekład).
  • Pirkei de rabbi Eliezer (Rozdz. XXXIV O śmierci i zmartwychwstaniu człowieka), „Studia Judaica" 8 (2005), s. 273-278 (wstęp i przekład).
  • R. A. Rappaport, Rytuał i religia w rozwoju ludzkości, przeł. A. Musiał, T. Sikora, A. Szyjewski, Kraków 2007, s. 367 - 487.
  • Oskar Goldberg, Rzeczywistość Hebrajczyków, przełożył i wstępem opatrzył Tomasz Sikora, Kraków 2012.

Redakcje naukowe

  • V. Tuner, Las symboli. Aspekty symbolizmu Ndembu, Kraków 2006.
  • M. Idel, Kabała. Nowe perspektywy, Kraków 2006.
  • R. A. Rappaport, Rytuał i religia w rozwoju ludzkości, Kraków 2007.
  • D. Sperber, Symbolizm na nowo przemyślany, Kraków 2008.
  • L. Dumont, Homo Hierarchicus. Studium systemu kastowego w Indiach, Kraków 2008.
  • G. Widengren, Fenomenologia religii, Kraków 2008.
  • L. Dumont, Homo hierarchicus. System kastowy i jego implikacje, Kraków 2009.
  • E. de Martino, Świat magiczny. Prolegomena do historii magizmu, Kraków 2011.

Sprawozdania

  • [wspólnie z S. Schreiner], Jewish Spirituality in Poland – Nachlese zu einer Konferenz in Krakau, „Frankfurter Judaistische Beiträge" 26 (1999), s. 93-95 [po polsku:Konferencja n.t.: Duchowość żydowska w Polsce. Kraków 26-28 IV 1999, „Studia Judaica" 2 (1999), s. 119-120].